Werkwijze
Aanmelding
Wanneer u zich hebt aangemeld (hetzij telefonisch, hetzij per mail) neem ik telefonisch contact met u op. Tijdens dit telefoongesprek vraag ik u naar de aard van uw klachten, naar eerdere hulpverlening en of u al een verwijzing hebt geregeld. Doel daarvan is om al een eerste inschatting te maken of de setting waarin ik werk (GBGGZ) de juiste setting is voor uw klachten. Indien nodig verwijs ik u door.
Ook informeer ik bij welke zorgverzekering u bent verzekerd en vraag ik of u een restitutiepolis of een naturapolis heeft. Daarnaast geef ik informatie over het eigen risico. Wanneer we beiden tot de conclusie komen dat aanmelding bij mijn praktijk adequaat lijkt, maak ik met u een afspraak voor een intakegesprek.
Intake
Na aanmelding vindt er een intake plaats. In dit eerste gesprek kijken we naar de aard van de klachten en proberen we de kern ervan helder te krijgen. In deze fase bekijken we ook of uw problemen binnen de praktijk op de juiste plek zijn en of mijn ervaring, mijn werkwijze en mijn persoon bij u en de hulpvraag aansluiten. Aan het einde van het gesprek geef ik u een gericht advies. Soms kan dit ook inhouden dat ik u moet doorverwijzen als de aard of de ernst van de problemen de Generalistische basis-GGZ overstijgt of buiten mijn deskundigheid valt.
Diagnostiek
Binnen de praktijk zijn er slechts beperkte mogelijkheden tot diagnostiek. Zorgverzekeraars vergoeden nauwelijks de kosten van diagnostiek binnen de Generalistische basis-GGZ. Voor diagnostisch onderzoek kunt u zich beter wenden tot de Specialistische GGZ.
Behandeling
Bij de start van een behandeling maak ik in samenspraak met u heldere behandelafspraken die we in een behandelovereenkomst vastleggen. Ook bespreek ik met u welke methodieken ik inzet om deze doelen te bereiken.